Caramel alaposan téved

Abból elég volt, hogy valakinek a politikai véleményét csak azért, mert szépen énekel, vagy jó csaj, esetleg gyorsan fut, szentírásként kezeljük.

Elég rég voltam temetésen, de az utóbbi hetekben két egymást követő napon is részt vettem egy-egy búcsúztatáson. Győrffy Ákos írása.
Elég rég voltam temetésen, de az utóbbi hetekben két egymást követő napon is részt vettem egy-egy búcsúztatáson. Furcsán egymásra torlódott ez a két temetés.
Az első napon egy régi kollégát temettünk, akivel együtt dolgoztam egy korábbi munkahelyemen. De nem is a temetés a jó szó erre, mert úgynevezett szórásos temetés volt ez, ami nem is temetés. A hamvakat egy szökőkút vízsugarai mossák be a talajba. Vagy hát nem is tudom, hogy bemossák-e. Mert nekem az volt az érzésem, miközben néztem, hogy a hamvak nem mosódnak be igazán a talajba, inkább csak szétszóródnak a felszínén. Volt az egész látványban valami abszurd, vagy nem is tudom, minek nevezzem. Közepesen ízléstelen zene mellett beindul egy szökőkút, és porlasztja a hamut. Eszembe jutott Oravecz Imre egyik régi verse, amiben arról ír, hogy miután kihamuzza a cserépkályháját, gyakran belenyúl a vödörbe gyűjtött hamuba, hogy „tesztelje a leendő halmazállapotot”. Metsző hideg volt a temetőben, esett az eső, közvetlenül a fejünk felett ötpercenként zúgtak el a repülők. Az örök nyugalmat remélők valószínűleg nem számoltak azzal, hogy eljön az idő, amikor nem a rigókat és cinkéket hallgatják majd, hanem a fülsiketítően bőgő hajtóműveket.
A hajdani kollégát búcsúztató férfi hosszasan sorolta az elhunyt érdemeit. Az efféle szövegekben szinte mindig jó adag túlzás van, a gyászbeszédek elkerülhetetlenül felfelé stilizálnak. Nem vagyok híve az ilyesminek, hozzám a szárazabb és tárgyilagos nekrológok közelebb állnak. De értem, miért hajlamosak sokan efféle túlzásokba esni. A gyász, a mély érzelmi érintettség a nagy szavakban otthon érezheti magát. Vagyis inkább elrejtőzhet bennük. Az elhunyt maga is felkacagott volna a beszéd egynémely megállapításán, ezt csendben konstatáltam. Érzelmes ember volt, hajlamos a megrendülésre, de nem önmagát illetően. Néztem a virágállványra kirakott portréfotóját, ahogy ázott az esőben. A fotót nem laminálták tökéletesen, mert látszott, hogy itt-ott beázott. Arcvonásai lassan feloldódtak a papíron. Ez valóban megrendítő látvány volt, leginkább azért, mert nem volt megrendezve, nem volt benne semmi mesterkéltség. A véletlen hozta így, vagy valami titokzatos rendezés finom üzenete volt ez, nem is tudom. Akármi volt is, a maga szinte észrevétlen radikalitásával jóval többet mondott, mint a gyászbeszéd és a közepesen ízléstelen zene.
Másnap is volt egy temetés egy másik temetőben, a Dunakanyarban. Még pontosabban a zebegényi temetőben. A nagynénémet temettük, apám húgát. Apám már évekkel korábban meghalt, neki sírja sincs, hamvai a Dunában oldódtak fel. Annak idején én tettem a vízre a hamvait tartalmazó, lebomló anyagból készült dobozt. A Nagymaros és Visegrád között közlekedő régi komphajó egy helyben pöfögött a sodorvonal közepén, letérdeltem a hajó padlójára, és félig kihajoltam a korlát alatt, hogy ne kelljen bedobnom a dobozt, leérjen a karom a vízig. Ebben a majdnem fekvő testtartásban volt valami, ami egy számomra is ismeretlen rituáléra emlékeztetett. A többiek mind álltak körülöttem, miközben ott feküdtem a rozsdás, jéghideg fedélzeten kezemben a dobozzal. Amit aztán hirtelen ragadott el a sodrás, szinte túlságosan is hirtelen. Mintha egy nálam hatalmasabb erő egyszerűen kitépte volna a kezemből.
A nagynéném urnáját a szülei, apai nagyszüleim sírjába temették. Apai nagyapámat nem ismertem, hároméves voltam, amikor meghalt. Nagyanyámra jól emlékszem. A kevésbé sikerült Márai-regények idősebb nőalakjaira hasonlított. Egy letűnt korból maradt itt a megsemmisített polgárság utolsó mohikánjaként. Az öltözködése, a beszéde, a modora zárványként hatott a kádári Magyarország félsötét évtizedeiben. Nagynénémnek úgynevezett polgári temetése volt, ilyet se láttam még eddig. Egy fiatal nő, a hivatalos búcsúztató mondta a gyászbeszédet. Ezeknek a beszédeknek az alapja nyilván valamilyen sablon, amiben cserélgetik a neveket és az évszámokat. A beszéd több pontja is döbbenetes volt, erre nem találok enyhébb kifejezést. Mintha nem is a nagynénémről beszélt volna, hanem egy olyan emberről, aki az életszentség közvetlen közelében állt. A beszéd a túlzásoknak és a valótlanságoknak olyan arzenálját vonultatta fel, hogy közben többször is majdnem hangosan felnevettem. Vagy inkább nem tudtam eldönteni, hogy most sírnom kéne vagy nevetnem. Persze uralkodtam magamon.
A zebegényi az ország egyik legszebb fekvésű temetője. Hegyek, erdők mindenfelé. A Duna acélszürke csillogása. Reméltem, hogy a nagynéném mindezt nem hallja. De mi van, ha mégis hallja valahonnan? És ha hallja, mit szól hozzá? A sok hazugság finom páraként lebegett a fák fölött.
(Sírkövek a pilinyi temetőben Fotó: MTI/Komka Péter)